realMigration

همه چیز درباره مهاجرت

realMigration

همه چیز درباره مهاجرت

مهاجرت از ایران،درباره کشوور مقصد مهاجرت،تحصیل در خارج از کشور

  • ۰
  • ۰

متزلزل شدن پایه‌های اقتصاد در مهاجرت روستائیان به شهرها/ روستانشینان بهانه‌ای برای ماندن ندارند

فراموش شدن و بی توجهی به خواسته و مطالبات روستانشینان باعث مهاجرت آنها به شهرها شده است و این امر تنها افزایش جمعیت شهری و حاشیه‌نشینی را در پی دارد بلکه موجب متزلزل شدن پایه های اقتصادی کشور نیز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، وجود روستا به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی هر جامعه محسوب می شود اما ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی، فقر گسترده، نابرابری در حال رشد و بیکاری در مناطق روستایی قرار دارد.

هر چند روستا، نخستین و قدیمی‌ترین زیست‌گاه بشری است و روستانشینی از ابتدایی ترین شیوه‌های زندگی بشری به‌شمار می‌رود و از قدیم الایام به عنوان کوچک‌ترین واحد تقسیمات جغرافیایی اجتماعات یک کشور بوده و نقش اساسی در شکوفایی جوامع تمدنها داشته‌اند. و با توجه به نقش‌های متعددی که در فرایند توسعۀ ملی، به‌ ویژه در زمینۀ تأمین غذایی بر عهده دارند، رشد و توسعۀ آن‌ها، اهمیت و ضرورت زیادی دارد.

متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم به ویژه راه آسفالته، از ظرفیت های مهم برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی کمترین بهره برداری در روستاها صورت می گیرد و وجود این مشکلات و نارسایی در زیرساخت های به خصوص در مناطق روستایی نیازمند توجه جدی به دغدغه و مطالبات مردم است زیرا هر چقدر به خدمات شهرها بیشتر توجه شود و روستاها از خدمات و امکانات محروم شوند به همان اندازه رغبت و زمینه مهاجرت روستانشینان به شهرها افزایش می یابد.

   راه ارتباطی امن و با زیرساخت درست یکی از ضروریات است بیشتر مردم و کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها را کمبود آب شرب بهداشتی و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده و می گویند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه  ریزی صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.

با توجه به اینکه جاده و یا راه روستایی جهت  دسترسی از نخستین اولویت‌های حفظ جریان زندگی در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجر ساکنان به شهر است و با اینکه حتی می‌تواند زمینه مهاجرت معکوس را نیز فراهم آورد، اما بیشتر مناطق روستایی شهرستان دهگلان از این زیرساخت ضروری بی‌بهره هستند.

تولیدات کشاورزی و دامی، اساس و پایه پیشرفت هر کشور است که این تولیدات نیز نتیجه تلاش روستانشینان بوده و نباید روستاها از خدمات رسانی به فراموشی سپرده شوند هرچند در شهرستان دهگلان هم روستاهایی وجود دارند که با وضعیت راه های ارتباطی نامناسب روبرو هستند و تردد در این جاده های خاکی بسیار سخت و دشوار است.

روستای سرخه جوب با 70 خانوار یکی از روستاهای قطب پرورش دام شهرستان محسوب می شود اما متاسفانه با وضعیت نامناسب جاده دست به گریبانند که بنا به گفته مردم و اعضای شورای روستا اگر این مشکل ادامه یابد و حل نشود زمینه مهاجرت مردم به شهر را فراهم می کند.

زاهد مولودی رئیس شورای اسلامی روستای سرخه جوب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روستای  90 خانواری سرخه جوب در 20 کیلومتری شهرستان دهگلان از وضعیت نامناسب راه ارتباطی رنج می برد.

 وی با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در عقب ماندگی روستاها دارد، اظهار داشت: توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد.

مولودی با اشاره به عدم اجرای طرح هادی در این روستا گفت:  طرح هادی در این روستا اجرا نشده و از مسئولین شهرستان خواستاریم نسبت به این موضوع اقدام شود.

رمضان روشنی یکی از ساکنان روستای سرخه جوب ضمن نگرانی از وضعیت نامناسب جاده و در خواست از اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای دهگلان گفت: در موقع بارندگی جاده کاملا گلی می شود و این مشکلات و بی توجهی به روستا نشینان زمینه مهاجرت ساکنان این روستا و روستاهای اطراف را به شهر ها فراهم می کند.

وی در ادامه گفت: روستای سرخه جوب قطب دامپروری شهرستان بوده و جای تاسف است که این روستا به خاطر وضعیت نامناسب بودن جاده تخلیه شود.

جلیل احمدی دیگر عضو شورای روستای سرخه جوب در ادامه بیان داشت: هر ساله مسئولین و کاندیداهای انتخابات با وعده دادن به مردم روستا هنوز برای این روستای 70 خانواری هیچ اقدامی در استای حل مشکلات انجام نداده اند.

وی بیان داشت: اگر این بی توجهی به همین صورت ادامه داشته باشد مردم دیگر تحمل وضعیت نامناسب جاده را ندارند و همین مشکل زمینه مهاجرت مردم به شهر را به سرعت فراهم می کند که نیاز است برای جلو گیری از مهاجرت مردم  به شهرها  وضعیت نامناسب جاده روستا را ساماندهی نمایند.

یکی دیگر از ساکنان روستای سرخه جوب گفت: خانوادهایی که در این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرا معاش می نمایند اگر به شهر مهاجرت کنند  به شغلهای کاذب روی خواهند آورد زیرا تنها در آمد ما کشاورزی و دامداری است و سرمایه ای برکسب در آمد و امرار معاش در شهر نداریم

وی افزود: در خواست ما از مسئولین این است که به مردم روستاها بیشتر توجه کنند و با خدمات دهی به روستاها مانع مهاجرت آنان به شهرها شوند.

در چند سال اخیر، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها که ناشی از عوامل گوناگونی است، باعث تخلیه بسیاری از روستاها شده است؛. بنابراین نیاز است مسئولان در راستای کاهش مهاجرت این قشر تولید کننده به شهرها، اقدامات عملی و راهکارهای مناسب و موثر به کار گیرند.

نتیجه بی توجهی به روستاها باعث کاهش جمعیت، مهاجرت به شهرها و زیاد شدن  محرومیت در روستاها می شود پس نیاز است در راستای جلو گیری از مهاجرت، به روستاها بیشتر از شهرها توجه شود تا زمینه مهاجرت معکوس و بازگشت به روستا برای جوانان و افراد جویای کار فراهم شود.

انتهای پیام/

 

  • ۹۹/۰۹/۲۵
  • مرتضی عبودی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی